Til 2024 Menu
Livet I Den Nye Pagt 2
af Rick Joyner

Som jeg nævnte i sidste uge, er sand tro tro på Gud – ikke på et princip, et resultat eller på vores tro, men på ham. Tro er rigets møntfod. I den nye pagt er vi kaldet til at vandre i tro og i sandhed. Hvis vi ikke vandre i alle de fordele, Jesus gik til korset for at give, så har vi brug for mere viden om korset og mere tro på kraften i hans offer.

Jeg vandre ikke i øjeblikket i alle fordelene ved den nye pagt – og det kender jeg ikke nogen, der gør – men jeg er fast besluttet på at gøre dette, fordi han fortjener det. Den tro, hvorved vi opnår vores nye pagts fordele, er som en åndelig muskel. Ligesom vores naturlige muskler, jo mere vi udøver vores tro, jo mere vokser den. Hvis vi har træningsprogrammer til vores muskler, burde vi så ikke have et til vores tro?

Forsoning med Gud og syndsforladelse for evigt liv er en umådelig fordel, men det er kun én pagts gode, som han betalte en dyr pris for. Af denne grund bør vi beslutte os for at vokse i tro, indtil vi vandrer i alle vores pagts goder med ham, så verden vil se kraften i hans kors.

Sand tro er simpelthen at se ham som han er, ikke bare som han var. Han er ikke længere Jesus fra Nazareth, og han hænger ikke længere på korset. Han er kongernes Konge, som sidder på tronen over al myndighed og magt, og hos hvem intet er umuligt.

Hvis vi stod op af sengen i morges, og Jesus stod der, fysisk manifesteret, hvor mange af os ville så have en anderledes dag? Sandheden er, at han var der. Han forlader eller opgiver os aldrig. Hvis vi er hans, er han altid med os. Ser vi ham? Hvis ikke, hvorfor ikke?

Jesus ønsker ikke bare, at vi skal tro på, at han eksisterer, eller bare tro på alle fakta om, hvem han er. Han har kaldt os til at blive i ham – ikke bare tænke på ham af og til, men vandre med og blive i ham hele tiden. Dette er den nye skabelse, det nye pagtsliv, han gik til korset for at stille dette til rådighed for os.

Lever jeg dette liv nu? Nej, ikke fuldt ud, men jeg gør målbare fremskridt. Siden 2014 kan jeg se, hvor jeg har gjort fremskridt hvert år. Jeg kan se det, fordi jeg ledte efter det, og det hjalp mig med at holde mig på sporet. Det vil du også, hvis du gør det til en prioritet i dit liv, indtil han forbliver i dit hjerte og sind. Herren sagde, at hvis vi først søger hans rige, ville alt andet, vi har brug for, blive tilføjet til os (se Matt 6:33).

At søge hans rige først, så alt andet bliver tilføjet til os, sker, fordi det at søge hans rige først holder os på vejen til at vandre i alt, hvad han har opnået. Jeg begyndte først at søge ham og hans rige, da jeg blev en troende, for mere end halvtreds år siden. Jeg tillod dog mange distraktioner at formørke dette. Selvom jeg altid har søgt hans rige, var hans rige ikke altid først.

I årevis var tjenesten en forstyrrelse for mig. Sådan behøvede det ikke at være. Tjenesten er en måde at søge ham og hans rige på, hvis vi gør det sammen med ham i stedet for, for ham. Tjeneste udført i vores egen visdom og styrke snarere end i hans visdom og styrke er ikke at søge hans rige først. Herren kan velsigne og bruge det, vi gør på denne måde, men han vil velsigne mange ting, han ikke vil bebo.

Der er en "god og acceptabel og fuldkommen" vilje af Gud (se Rom 12:2). Det, jeg gjorde på min måde, kan have været godt og acceptabelt, men det var ikke Guds fuldkomne vilje. Da Herren viste mig dette, formodede jeg, at jeg kun havde gjort en lille brøkdel af hans fuldkomne vilje, og det accepterede han. Så sagde han, at den lille del af hans fuldkomne vilje, som er at blive i ham, var langt mere end det, de fleste af hans folk nogensinde vandrer i.

I dette er "god" er virkelig den værste fjende. Nøj dig aldrig med det, der kun er godt eller acceptabelt. Som vi får at vide i 2 Korinterbrev 1:20: "Thi alle Guds forjættelser har i Ham deres Ja." I Galaterne 3:16, får vi at vide. "Nu blev forjættelserne [øfterne i den pagt] tilsagt Abraham og hans afkom; det hedder ikke: »dine efterkommere [arvinger],« som om det gjaldt mange, men »dit afkom«, som når der tales om én, og det er Kristus."

Så det er "i ham", vi vandrer i løfterne. Når vi vandrer i Guds "gode og antagelige" vilje, kan vi modtage velsignelser – endda lejlighedsvise helbredelser, mirakler og profetiske åbenbaringer – men vi modtager ikke fylden af Guds nye pagts forsørgelse. Derfor er den ultimative søgen at blive i ham, som er Guds fuldkomne vilje.

Til 3
OP